Skip to main content

Tegevusteraapia õppeinfrastruktuuri kaasajastamine – õppeklass „Juurdepääsetav õppeköök“

SA Archimedes rahuldas projektitaotluse „Tegevusteraapia õppeinfrastruktuuri kaasajastamine – õppeklass „Juurdepääsetav õppeköök““ ja andis struktuuritoetust. Struktuuritoetuste riiklikus registri nr 3.2.0401.11-0041.

Projekti üldine eesmärk on õppeinfrastruktuuri kaasajastamise toel tõsta tegevusteraapia rakenduskõrgharidusõppe kvaliteeti praktilise töö läbiviimise võimaluste parendamise teel.

Projekti otsene eesmärk on tehnoloogiainvesteeringu toel tõsta kõrgkoolis tegevusteraapia rakendusliku õppe kvaliteeti läbi täisvarustusega õppeklassi „Juurdepääsetav õppeköök“ rajamise, milles kasutatakse universaalse disaini ligipääsetavuse ja kasutatavuse printsiipe. Loodav õppeköök on õppijatele simulatsioonikeskkonnaks erinevate vajadustega inimeste igapäevategevuste juhendamise praktilisel õppimisel enne praktikat töökeskkonnas.

Tegevusteraapia alases koolituses on kesksel kohal inimese tegevus ja inimene tema keskkonnas. Üliõpilased õpivad aru saama inimese, tema tegevuse ja keskkonna seostest tervise ja heaoluga ning looma kliendile sobivaid tingimusi, et edendada tema tegevusvõimet. Vastavate teadmiste ja oskuste omandamiseks peab üliõpilastel olema erialaspetsiifiline teoreetiline ja materiaalne baas, nende õpe peab sisaldama praktilisi tegevusi sobivas keskkonnas, et suuta tulevikus ka iseseisvalt selliseid keskkondi luua ja viia läbi teavitustööd.

Projekt on seotud alameetme eesmärkidega ning mõjutab otseselt praktilise õppe kvaliteedi arendamist kõrgkoolis. Tegevusterapeudi õppekava kuulub tervise õppesuunda tervise ja heaolu õppevaldkonnas, mis on kõrgkooli tuumikvaldkond. Projekti raames kavandatavad tegevused vastavad alameetme raames toetatavatele tegevustele.

Toetuseks saadav tehnoloogiainvesteering kasutatakse õppeklassi väljaehitamiseks, et tõsta tegevusteraapia praktilise õppetöö läbiviimise kvaliteeti ja võimalusi. Uuemaid tehnoloogilisi ja ergonoomilisi lahendusi praktiliselt läbi proovides õpivad tegevusterapeudid mõistma kliendi tegevuskeskkonna osa. Õppeklass „Juurdepääsetav Õppeköök“, mis on kohandatud erinevate vajadustega inimeste suutlikkust arvestades, aitab viia läbi praktilist õppetööd enne suundumist erialasele praktikale töökeskkonda, annab võimaluse ortooside valmistamise praktiliseks õppimiseks.

Kaasaegsete tehnoloogiliste lahendustega õppeklass aitab kaasa erialase praktilise töö läbiviimise taseme tõstmisele. Õppeklassi keskkond võimaldab praktiseerida erinevaid igapäevategevusi, ergonoomilisi töövõtteid, liikumist erinevate liikumisabivahenditega ligipääsetavates tingimustes, toiduvalmistamise ja söömisega seotud tegevuste abil tegevuse planeerimist, tegevuste sooritamist, esemete kätte saamist ja haaramist jms. Samuti saavad üliõpilased praktilisi kogemusi, kuidas on võimalik puuetega ja erivajadustega inimeste tegevusvõime probleeme ennetada ja keskkonda või tegevusi kohandada.

Modifitseeritud tehnoloogiate kasutamine õppeklassis võimaldab parandada õppekeskkonnas praktikaõppe kvaliteeti, edendada koostööd Eesti teiste kõrgkoolidega ühisõppe vormis ja rahvusvahelisel tasemel eriala perspektiivis. Üliõpilased saavad praktiliseks tööks hea ettevalmistuse, mis annab head eeldused tööturul toimetulekuks ja selle kaudu tegevusteraapia teenuse kvaliteet tõuseb.

Projekti tulemusi on võimalik rakendada kõikides Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli kõrghariduse õppekavades (tegevusterapeudi, terviseedendaja, hambatehniku, optometristi, farmatseudi, õe, ämmaemanda). Kõrgkooli õppekavad kuuluvad tervise õppesuunda, tervise ja heaolu valdkonda. Lisaks kasutatakse projekti tulemusi kõrgkooli kutseõppe õppekavades hooldustöötaja ja erakorralise meditsiini tehniku õppes.

Projekt mõjutab nii taseme-, ümber- kui täiendõppe kvaliteeti, võimaldades vastavalt universaalse disaini printsiipidele õppida ja õpetada füüsilises ja sotsiaalses keskkonnas toimetulekustrateegiaid, kasutades uut terviklikku keskkonda õppeklassi JÕ. Universaalses disainis vastab lahendus kõikide kasutajate vajadustele. See tähendab, et tingimus „sobib kasutamiseks kõikidele inimestele” kehtib ilma eranditeta. Keskkond ja tooted kujundatakse nii, et neid saavad kasutada erinevas vanuses erinevate oskuste, võimete ja toimetulekutasemega inimesed.

Õppeklass aitab täiustada tegevusteraapia ja teiste tervise ja heaolu valdkonna tasemeõppe õppekavades praktilise õppe võimalusi, rakendades kaasaegset õppekeskkonda. 

Õppeklassi kasutavad tegevusteraapia üliõpilased kogu Tegevusterapeudi õppekava vältel, õppides tundma puude mõju inimese tegevusvõimele; omandades teadmisi sotsiaalsest kaasatusest ja universaalsest disainist; õppides ergonoomika ja töötervishoiu põhimõtteid ning ergonoomilisi töövõtteid ja printsiipe; õppides rakendama tegevuse analüüsi ja sünteesi praktikas; õppides rakendama erinevaid adaptatsiooni võimalusi tegevusteraapias; omandades teadmisi ja oskusi tegevusvõimet hinnata ja valida vajalik abivahend; omandades ülevaadet tehniliste vahendite alase nõustamise võimalustest; õppides hindama somaatiliste ja vaimse tervise häiretega tööealiste tegevusvõimet ja viima läbi tegevusteraapiat; tunneb oskab läbi viia töö keskkonna hindamist ja kohandamist; õppides ennetama ja lahendama probleeme eakate igapäevategevustes, arvestades vanusega kaasnevaid elustiili muutusi ning läbi viima tegevusteraapia vahelesekkumist ennetaval eesmärgil, parandades eakate inimeste elukvaliteeti.

Kõrgkooli üliõpilased saavad harjutada vajalikke igapäevaeluoskusi spetsiaalses õppeköögis, harjutada reaalselt ettetulevaid situatsioone, arendades kliendinõustamis- ja suhtlemisoskusi.Õppeklassi on kavandatud rakendada ka täienduskoolituste läbiviimiseks abivahendi tehnikutele, töötavatele tegevusterapeutidele, füsioterapeutidele ja õdedele, samuti hooldustöötajatele ja tegevusjuhendajatele.