Skip to main content

Eesti õppejõud koolitasid Afganistani ämmaemandaid

Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ämmaemanduse õppetool jätkas koostöös MTÜ Mondoga arengukoostööprojekti "Naiste tervishoiu- ja IT-alase kutsehariduse kvaliteedi tõstmine Põhja- ja Ida-Afganistanis 2014–2016".


Pildil: Dalani kooli õpilased kuulavad ämmaemandate loengut hügieenist. Fotod: MTÜ Mondo

Kui 2015. aastal oli kursuse eesmärk arendada Afganistani ämmaemandate käelisi ja praktilisi oskusi Eestis Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolis, siis käesoleval aastal oli tähelepanu keskmes digikultuuri võimaluste loomine ning e-õpe. Ämmaemanduse oskusi arendati Afganistanis kohapeal.

E-kursus "Midwifery and Health Promotion" käivitus käesoleva aasta veebruaris Moodle’i keskkonnas ning vältas neli kuud. Kursusel osalejatele tutvustati Moodle’i e-õppe võimalusi ning jagati selles keskkonnas erialateadmisi, mida kursusel osalejad rakendasid, panustades eeskätt koolitüdrukute tervise­edendusse. E-kursust juhendasid Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ämmaemanduse õppetooli õppejõud Aet Maarja Leberecht, Silja Mets-Oja ja Marika Merits ning tehnilist tuge korraldas haridustehnoloog Kairi Ainjärv.

Kursuse teemad käsitlesid nõustava suhtlemise aluseid, naise tervist ja elukaart, pereplaneerimist, rasedust, sünnitust ja sünnitusjärgset perioodi ning vastsündinu ja imiku hooldust, arvestades seejuures kohalikku kultuuriruumi ning kutsealast tulenevaid põhipädevusi. Õppemeetodid sisaldasid õppefilmide vaatamist, juhtumi lahendamist, kirjanduse lugemist, ülesannete lahendamist ja omavahelisi arutelusid ning õppejõudude suulist tagasisidet Skype’i kaudu. Kõik teemad toetasid osalejate ettevalmistust tervisekasvatuse loengute pidamiseks Afganistani 7–12-aastastele koolitüdrukutele.

Kes olid osalejad ja kuidas õppetöö kujunes? Kursusel osales 16 ämmaemandat ja/või õpetajat Põhja- ja Ida-Afganistanist, kes kogunesid paaril-kolmel korral kuus umbes neljaks tunniks kogukonna arvutiklassi, et Moodle’is ettenähtud teemasid õppida, ülesandeid lahendada ja omavahel õpitu üle arutleda.

Õppides põrkuti kokku mitme probleemiga – näiteks osutus paljudele keeruliseks kodutööde laadimine Moodle’isse, kuna varasem kokkupuude e-õppega oli põgus või puudus. Raskusi valmistas osaliselt ka ingliskeelsete õppematerjalide lugemine ja tõlkimine ning sellest tulenevalt takerdus omakorda õppeülesannete täitmine. Probleemide lahendamisel olid õppijatele tõhusaks abiks regulaarsed kohtumised meie õppejõududega Skype’is. Õppijad küsisid palju ja demonstreerisid meelsasti omandatud teadmisi.

Kursuse eesmärk oli, et õppijad valmistaksid ette tervisekasvatuse loengud ning viiksid need Afganistani koolitüdrukute seas läbi. See oli suur väljakutse. Jaotuti gruppideks ning iga grupp valmistas ette loengu ja sellega kaasneva tegevuse. Rääkimas käidi mitmes piirkonna koolis. Tegevusse kaasati peale õpilaste ka koolide personal ja lapsevanemad. Ämmaemandad pidasid vajalikuks, et tervisekasvatuslik teave jõuaks sihtrühmast kaugemale. Tuleb rõhutada, et tervisekasvatuslikest loengutest ja/või tegevustest võttis osa ligikaudu 4000 õpilast eri koolidest, nii tüdrukuid kui ka poisse. Kursusel õppijad valmistasid koolide külastustest meeleolukad filmiklipid ning laadisid need Moodle’isse. Lisaks filmiklippidele saadeti kogu kursusele osalejate kokkuvõttev tagasiside, milles rõhutati kursuse kasulikkust ennekõike tervisekasvatuse poolest. Kõik e-kursuse õppematerjalid leiavad edaspidi kasutust ka ämmaemanda põhiõppes.

Afganistani ämmaemandate tagasisides toodi esile ka probleeme. Näiteks oli raskendatud pääsemine koolidesse, et loenguid läbi viia, kuna äärmusrühmitus Taliban oli teed blokeerinud ning kehtestanud sõjaolukorra. Inimesed olid justkui koduarestis, paljud lapsevanemad ei lubanud turvalisuse kaalutlustel oma lastel koolis käia. Kuna ei jätkunud toitu ega puhast joogivett, siis tekkisid inimestel terviseprobleemid. Selles olukorras kohanesid õppijad kiiresti ja jagasid koolides infot, kuidas tagada elementaarsed hügieeninõuded ning vältida düsenteeria levikut ja vedeliku kaotust.

E-kursusel osalejad jäid kursusega väga rahule, kuna varem pole Afganistanis tervise edendamisele suurt rõhku pandud. Nad kiitsid e-õppekeskkonda kui nüüdisaegset võimalust õppida ja infot jagada. E-kursuse meeskond Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli ämmaemanduse õppetoolist on rõõmus, et sai jagada oma parimaid kogemusi tervise­edendamisel ning pakkuda uusi õpetamis- ja õppimismeetodeid. Oli meeldiv võimalus õpetada rahvusvahelisel e-kursusel ning kogeda ja mõista kultuurilisi erinevusi.

Artikli autorid: Silja Mets-Oja, Marika Merits, Aet Maarja Leberecht