C1-taseme eksamiks ettevalmistav kursuse õppekava
Õppekava nimetus: Eesti keele C1-taseme eksamiks ettevalmistav kursus
Õppekavarühm: võõrkeeled ja -kultuurid, eesti keel võõrkeelena
Õpiväljundid:
Õpiväljundite saavutamist hinnatakse suulise ja kirjaliku testiga kursuse lõpus.
Kuuldu mõistmine
- Õppija saab aru pikemast jutust abstraktsel, keerukal ning ka võõral teemal, suudab laias ulatuses mõista idiomaatilisi ja argiväljendeid, on võimeline jälgima pikka juttu isegi siis, kui selle ülesehitus ei ole selge ja kõiki mõtteseoseid ei panda sõnadesse.
Loetu mõistmine
- Õppija mõistab üksikasjalikult pikki ja keerukaid tekste olenemata sellest, kas need kuuluvad tema asjatundmuse valdkonda või mitte, kui on võimalik raskeid kohti üle lugeda.
Rääkimisoskus
- Õppija oskab keerukal teemal esitada selgeid üksikasjalikke kirjeldusi ja ettekandeid, siduda allteemasid, arendada seisukohti ja lõpetada sobiva kokkuvõttega.
Kirjutamisoskus
- Õppija oskab keerukal teemal kirjutada selgeid, hea ülesehitusega tekste, rõhutada seejuures olulist, toetada oma seisukohti selgituste, põhjenduste ja asjakohaste näidetega ning lõpetada sobiva kokkuvõttega.
Õpingute alustamise tingimused: B2-tasemel eesti keele valdamine.
Kursuse alguses on kohustuslik suulise ja kirjaliku testi läbimine. Test hõlmab nelja osaoskuse mõõtmist.
Õppe kogumaht: 500 tundi, millest 300 tundi on auditoorset ja 200 tundi iseseisvat tööd.
Õppe sisu:
Õppija saab hakkama igas keelekasutuse valdkonnas avaliku elu, isikliku elu, töö- ja haridusvaldkonnas.
Teema |
Alateema |
Grammatika |
Iseseisev töö |
Avalik elu |
Eesti ühiskond, ühiskonnaelu aktuaalsed probleemid |
Nimisõnatuletus |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Eesti Vabariik ja kodanik, kodaniku õigused ja kohustused |
Sihitis |
Töölehe täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Eesti Vabariigi valitsus, poliitilised parteid |
Rektsioonid |
Töölehe ja harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Inimese kodukoht, elukoha ja huvirühma töös osalemine |
Abstraktsete verbide kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Kultuuri- ja vaimuelu (kirjandus, kujutav kunst, helilooming, arhitektuur, tarbekunst ja käsitöö), erinevad kultuuriüritused |
Rektsioonid |
Töölehe ja harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Kultuuritraditsioonid ja -tavad |
eesti kultuuri- ja kultuuriloo võtmeisikute nimede teadmine |
Töölehe täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Erinevad inimesed ja rahvad (rahvus, immigrandid, rahvuslik identiteet) |
Paarissõnade oskuslik kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Eesti majandus ja selle areng. |
Lauseõpetus: liht- ja liitlaused ning lausete moodustamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Eesti ja maailm (geograafiline asend, poliitiline seis) |
Kirjavahemärkide kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Igapäevaeluga seotud toimingud (õigused ja kohustused, pangandus) |
Eri stiilis verbide kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Kodukoha ja elukoha haldamine ja kaitse |
Määrsõnad |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Tervishoiusüsteem Eestis, tervise eest hoolitsemine, tervislik eluviis, arstiabi ja selle kättesaadavus, |
Metafooride kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Turvalisus, kodu kaitsmine ja naabrivalve, riigikaitselised ohud |
Sihitis |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Õigussüsteem, õigusabi, päästekorraldus, kuritegevus |
Eri stiilis kõnetussõnad |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Kaubandus ja selle areng, teenindus ja teeninduskultuur |
Omadussõnade kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Ilm ja ilmastikunähtused |
|
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Sotsiaalvaldkond, elatustase, toetused |
eestlaste tüüpiliste objektimõistete tundmine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
Isiklik elu |
Perekond, peresuhted, laste ja vanemate vahelised suhted, peretraditsioonid, väärtushinnangud perekonnas
|
Nimede käänamine ja õigekiri |
Töölehe täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (6 t) |
|
Suhtlemine kollektiivis (elukohas, huvirühmas, reisi- ja töökollektiivis, haridusasutuses) |
Tiitlite ja ametinimetuste kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Hobidega tegelemine ja meelelahutus |
Seisundiväljendid ja nende kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Vaba aja veetmine (televisioon, raadio, ajakirjandus, teater, kino, kultuuriüritused, raamatud) |
Pealkirjade kasutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Reisimine Eestis ja välismaal, reisiinfo otsimine, reisikindlustus |
Kohanimede kirjutamine ja käänamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
Töö |
Elukutse valik, tööotsimine, õigused ja kohustused tööl |
Stereotüüpide tundmine ja nende kasutamine; |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Tööasjade ajamine, kolleegide, äripartneritega lävimine |
Nimede ühildumisreeglite tundmine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Töö organiseerimine, asjaajamine telefoni teel, ametikirjade koostamine |
Verbid ja tegevusväljendid ning nendega seotud laiendid |
CV ja kaaskirja kirjutamine, avalduse kirjutamine, harjutuste täitmine (8 t) |
|
Koosolekutel ja läbirääkimistel osalemine |
Asesõnad |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
Haridus |
Eesti haridussüsteem, kohustuslik kooliharidus, riiklikud ja eraõppeasutused |
Arvsõnad |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Haridusasutuses õppimine (ametikool, tehnikum, kõrgkool, keeltekool vm), õppimine välismaal |
Sõnade kokku- ja lahkukirjutamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
Kursustel õppimine, kaugõppe vormis õppimine, täiendusõppe võimalused, firmasisesed koolitused, elukestev õpe |
Eri stiilid: kõnekeel, ametlik stiil, teaduskeel |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
|
e-õpe, e-õppe keskkonnad, enese motiveerimine, internet ja selle kasutamine |
Laensõnade kasutamine ja eestindamine |
Harjutuste täitmine, sõnade ja väljendite õppimine (7 t) |
Keelefunktsioonid:
Teabevahetus, hoiakute ja suhtumiste väljendamine ja mõistmine (võime avalikus, töö- ja haridussfääris infot hankida; kasutusjuhenditest, käitumis- ja tegevusjuhistest arusaamine; ladus ja sundimatu küsimustele vastamine; töö edendamine teistelt arvamuse küsimisega; vihjelise keelepruugi kasutamine; peenete nüansside tabamine; pisemate detailide hankimine kirjalikest allikatest), keeleline mõjutamine ja tekstikriitika (tabada kiiresti, kas tekst on asjakohane; aru saada sõnastamata nüanssidest; juhendite ja juhiste hoiatustest arusaamine; teiste kaasamine vestlusse; keerukal abstraktsel teemal väitlemine; sundimatu küsimustele vastamine) ning sotsiaalsete suhete reguleerimine (kõnevooru loomise ja hoidmise sobivate fraaside valimine; oma jutu oskuslik sidumine teiste jutuga).
Kasutatav metoodika:
Tundides kasutatakse aktiivõppe võtteid – suhtlus- ja probleemülesanded, rollimängud, infolüngaga ülesanded, paaris- ja rühmatöö, ajurünnak, loovülesanded; kommunikatiivseid ja ülesandepõhiseid meetodeid – õppija kasutab keeleõpet mingi kommunikatiivse eesmärgi saavutamiseks, nt probleemi lahendamiseks rühmatöös või elulise situatsiooni lahendamiseks rollimängus.
Iseseisev töö: sisaldab tundides käsitletud materjali harjutamist ja kasutamist. Õppijad saavad iga tunni lõpus vastava teemaga seotud harjutused või töölehed, mis on täitmiseks keelekeskkonnas või internetis. Iseseisev töö hõlmab sõnavara- ja grammatikaharjutusi, kuulamis-, rääkimis-, lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamise ülesandeid vastavalt käsitletud teemadele ja õpiväljunditele.
Õppekeskkond: Tunnid toimuvad Tallinna Tervishoiu Kõrgkoolis (Tallinnas aadressil Kännu 67 ja Kohtla-Järvel aadressil Lehe 12), kus on olemas koolituse korraldamiseks sobivad ruumid: õppeklassid koos laudade ja toolidega, vajaliku valgustuse ja ventilatsiooniga, arvuti ja dataprojektoriga; arvutiklass, kus saab õppetööd läbi viia IT-vahendeid kasutades; raamatukogu, kus on kasutamiseks paberil sõnaraamatud.
Õppematerjalid:
- Kitsnik, M; Kingisepp, L. 2006. Avatud uksed. TEA.
Lisamaterjalid:
- Eesti keele tasemetestid aadressil http://web.meis.ee/testest/
- Sirje Mäearu "Valik rektsioone", 2011.
http://engine.koduleht.net/templates/keelehooldekeskus/files/mdl_files.php/rektsioonid_7.indd.pdf
- Erelt, M., Erelt, T., Ross, K. (2007). Eesti keele käsiraamat. Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus.
- Kasik, R. (2007). Sissejuhatus tekstiõpetusse. Tartu:Tartu Ülikooli Kirjastus.
- Repnau, E. (2001). Eesti keel. Grammatika. Tallinn: ILO.
- Maire Raadik "Väikesed tarbetekstid", Eesti Keele Sihtasutus 2011.
- Merike Kuhhi "Eesti ametikeel", Ilo 2006.
- ÕS 2016.
- Tiiu Erelt "Eesti ortograafia", Eesti Keele Sihtasutus 2005.
- Veebipõhised keeletestid:
http://keeleabi.eki.ee/?leht=11
http://www.ut.ee/keeleweb2/
https://opetaja.edu.ee/ortograafia/
- www.err.ee saated
- Saate "Pealtnägija" vaatamine.
- Internetiallikate põhjal õppejõudude koostatud õppematerjalid:
www.puhkaeestis.ee
www.eesti.ee
www.delfi.ee
Lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid
Õppija peab kursuse lõpus sooritama keeletesti, milles mõõdetakse C1-tasemel kõiki osaoskusi. Iga osaoskuse eest on võimalik saada maksimaalselt 25 punkti. Õpiväljundid loetakse omandatuks, kui iga osaoskuse eest on saadud vähemalt 13 punkti. Mitte ühegi osaoskuse tulemus ei tohi olla 0 punkti.
a. Tunnistus väljastatakse õppijale juhul, kui õppija on osalenud vähemalt 70% õppetundidest ja on saavutanud kõik õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundid.
b. Tõend väljastatakse õppijale juhul, kui ta ei saavutanud kõiki õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundeid.